Groep 6

Flitswinters

De cito ’s zijn weer achter de rug. Wat hebben jullie hard gewerkt. Er was rust in de klas en de kladblaadjes werden driftig gebruikt. Er werd nagedacht. Wat hebben we geleerd? Wat wordt er gevraagd? Hoe pakken we het aan? Kortom er was een goede werkhouding. Dan volgt een moment van ontspanning…
Vlak voor de voorjaarsvakantie is het even spannend, gaat het lukken of niet met de ijsbaan ….? Elke dag kijken we nieuwsgierig naar het ijsbaantje op het plein. Het ziet er al mooi uit. Ja ook zijn we blij als het een dag bewolkt is, want dan dooit het ijs niet zo snel als op een zonnige dag. Eindelijk breekt de dag aan dat we op het ijs mogen. Er wordt een rooster gemaakt, zodat elke groep kan genieten van de “glijbaan.” Er wordt zelfs gesproken over schaatsen meenemen naar school. Wat spannend… voor sommige kinderen de eerste keer op de ijzers. “Juf mogen we ook een stoel mee op het ijs om te leren schaatsen?” Helaas de temperaturen stijgen boven nul, het wordt niet schaatsen maar glijden… Groep 6 weet inmiddels wat er bedoeld wordt met flitswinters. Tijdens news2learn hebben we gediscussieerd over wat zijn nu flitswinters? De één dacht een hele strenge winter, weer een ander dacht aan warme en koude dagen. We hebben geleerd dat bij flitswinters de temperaturen af en toe onder nul duiken. En dat hebben we ervaren tijdens ons ijsbaantje.

We hebben er al weer een aantal maanden opzitten in groep 6. Daarom maar eens aan de kinderen gevraagd wat ze tot nu toe hebben geleerd. Hieronder vind u een aantal antwoorden:
Julian: Ik heb geleerd wanneer je een dubbele medeklinker schrijft
Joey: Ik heb met rekenen geleerd om met een rekenmachine te werken
Miranda: Ik heb met rekenen geleerd hoe ik breuken beter kan uitrekenen en goed kan maken.
Benthe:  De Bijbelboeken van het Nieuwe Testament
Rosey:  Ik heb geleerd dat ik netter kan schrijven dan ik had gedacht
Stan: Bij geschiedenis heb ik geleerd over de VOC en hoe erg kinderarbeid was
Jorian:  Ik kan me beter concentreren
Stijn: Ik vond het leuk dat we met rekenen geleerd hebben hoe we moeten afronden op tientallen en honderdtallen
Melissa: Ik weet nu met spelling wanneer je aan welke regel moet denken

Natuur

Met natuur hebben we het over het skelet. Eerst hebben de kinderen bij zichzelf gevoeld waar er allemaal botten zitten. Daarna mochten ze een skeletpuzzel gaan maken. Hieronder ziet u het resultaat.

Cito-toetsen

In de tweede week na de kerstvakantie staan de Cito-toetsen op de planning. Heel geconcentreerd werken de kinderen aan hun taak.

 

De afgelopen twee weken zijn wij in groep 6 druk bezig geweest om in groepjes ons eigen poppenkastverhaal te schrijven. Dit moest te maken hebben met het thema van de kinderboekenweek ‘bibbers in je buik’. Iedereen is hard aan de slag gegaan met het schrijven van een leuk en spannend verhaal. De poppen mochten de kinderen zelf maken en dat hebben ze prachtig gedaan. Alle groepjes hebben hun poppenkast in de klas mogen uitvoeren en drie groepjes mochten de poppenkast aan groep 3 laten zien. Dit was voor hen best spannend maar ze hebben het goed gedaan. Vrijdag hebben we in de klas het schoolontbijt gehad, hier heeft iedereen lekker gesmuld van de lekkere broodjes.

Natuurles

Op vrijdag middag hebben we natuur en handvaardigheid samen gedaan. We zijn toen bezig geweest met het maken van een stevige en hoge toren. Sommige torens konden zelfs boeken dragen.


Samenwerken

In de gymles hebben we als één team zo snel mogelijk, materialen van de ene kant naar de andere kant gebracht. Het lastige was, dat we niet mochten praten en niet met onze voeten op de grond mochten komen. Toch is het ons allemaal gelukt.

 Juf van Ooijen en juf Paans